CHF Master Plan

Powstała w mojej głowie idea, że spłacę mój kredyt hipoteczny w CHF w 10 lat. A może nawet i szybciej. Czyli całe 141 596,58 CHF – stan na grudzień 2015. Mimo wszystko (o czym tutaj). Dlaczego 10 lat? To wystarczająco długo, żeby się udało zdobyć pieniądze na ten cel, a jeszcze w miarę do ogarnięcia krótko, żeby się nie zniechęcić pod drodze.

Ułożyłam plan.

Zanim zaczniesz czytać, małe zastrzeżenie. Plan jest moją koncepcją, która niekoniecznie może mieć sens :-). Jeśli masz ochotę dołączyć zapraszam, ale na własne ryzyko. Jeśli masz swój pomysł i ochotę się nim podzielić, również zapraszam. Chętnie posłucham, podyskutuję.

Podstawą CHF Master Planu są następujące kwestie:

  • Nie mam żadnych innych długów niż mój kredyt mieszkaniowy.
  • Stworzyłam poduszkę finansową w wysokości 6 miesięcznych wydatków.
  • Wygenerowałam nadwyżkę z mojego budżetu w wysokości 1600 zł miesięcznie.

Dlaczego?

Punkt 1 – odsyłam do świetnego bloga Marcina Iwucia, gdzie tłumaczy dlaczego kredyty gotówkowe, czy debet na karcie to samo zło. Popieram.

Punkt 2 – potrzebny jest komfort działania i do podejmowania ryzyka. Bez tego wystarczy na moment stracić pracę, czy wylądować na miesięcznym zwolnieniu lekarskim, a już wywala Ci to Twój budżet do góry nogami. Oczywiście na taką okoliczność potrzebna jest weryfikacja planów, ale posiadanie bufora w postaci poduszki bezpieczeństwa, daje pewien oddech. Polecam wpis Michała Szafrańskiego, który porusza ten temat.

Punkt 3 – czy to dużo, czy to mało? Kwestia względna. Jedni powiedzą, że słabo. Inni, że na wypasie. Ale pamiętajcie, że są ludzie, którzy potrafią mieć oszczędności przy zarobkach 3 tys. A są i tacy, którzy przy wynagrodzeniu 15 tys. na rękę kupują samochód na kredyt, bo ich nie stać. Kwestia dyscypliny i poziomu zaawansowania konsumpcjonizmu.

A wracając do CHF Master Planu. Nadwyżkę dzielę na 2 części: 800 zł odkładam na bezpieczny produkt oszczędnościowy, drugie 800 zł jest przeznaczone na kupno CHF.

I tak przez cały rok 2016.

W 2017 roku powtarzam operację, z tą różnicą, że w styczniu 2018 przeznaczam uzbierane CHF w 2017 na nadpłatę kredytu hipotecznego (skrócenie okresu kredytowania).

I tak co roku do 2026.

Teraz trzy pytania, które się mogą nasunąć:

Dlaczego już uzbieranych w 2016 franków nie oddaję do banku? Te pieniądze chcę traktować jako frankową poduszkę bezpieczeństwa.

Dlaczego w ogóle zdecydowałam się kupować ekstra CHF, kiedy kosztują teraz dwa razy więcej niż kiedy brałam kredyt? Doszłam do wniosku, że samo odkładanie kasy w PLN i czekanie na odpowiedni moment spłaty nie wystarcza.  Mogę się nie doczekać. A poza tym kurs równie dobrze może jeszcze poszybować do góry.

Dlaczego zatem nie zdecydowałam się na kupowanie CHF za całą kwotę 1600 zł? Bo właśnie może się okazać, że frank za moment spadnie do niższego poziomu. I myśl, że mogłam się pozbyć większego kawałka kredytu by mnie dobiła.  W ten sposób ryzyko kursowe rozkładam sobie 50/50.

I teraz, żeby było zabawniej, to na chwilę obecną, przy moich założeniach, że kurs CHF nie będzie wyższy niż 4 zł, a stopy procentowe też się specjalnie nie zmienią (życzeniowe myślenie ;-), po moich wyliczeniach wychodzi, że zostanie mi jeszcze w 2026 roku 50 tys. CHF do spłaty…..

Jak się pozbyć do 2026 również tych 50 tys. CHF? Jeszcze na to nie wpadłam. Trochę liczę na to, że kursy CHF/PLN zmieni się na korzyść złotówki. Planuję jeszcze szukać alternatywnych źródeł dochodu. Nie mam również gwarancji, że przez te 10 lat nie wydarzy się mnóstwo różnych rzeczy zwanych potocznie ŻYCIEM, które każą mi zweryfikować ten plan na 1000 innych sposobów.

Jedno jest pewne:

Luck is preparation meeting the moment of opportunity. Oprah Winfrey

I ja mam zamiar się przygotować na mój szczęśliwy traf.

Tym optymistycznym akcentem kończę wpis zapraszając równocześnie do pytań 🙂

One thought on “CHF Master Plan

Skomentuj

